2024. február 23., péntek

Maráczy Tibor ügyvivő: Reptér a város szélén



Február első napjaiban a városunk Fideszes országgyűlési képviselője és polgármestere szinte egyszerre jelentette be, hogy állami támogatással ismét életet próbálnak lehelni a Pécs szélén árválkodó, veszteséget termelő repülőtérbe. Ennek első lépcsőjeként egy kisebb légitársaság indít járatot Máltára valamint a bajor fővárosba. Májustól pedig Korfu is célállomás lesz.
A repülőtér helyzetével már megalapításunk után elkezdtünk foglalkozni, és 2012 elején egy javaslatot is letettünk az akkori városvezetés asztalára. Sajnálatos szokásuk volt, hogy semmiféle visszajelzést nem kaptunk erre a javaslatunkra sem. Örömteli a számunkra, hogy az akkor általunk megfogalmazottak részben visszaköszönnek a mostani megnyilatkozásokban. A dokumentum bevezetőjét most nem közöljük. Az áttekintés, ami a dokumentum bevezetője most itt nem közöljük, csak a lényegi két részt, ezzel is bizonyítva, hogy nem utólag osztjuk az észt.

Javaslat

a Pécs-Pogány repülőtér fejlesztésére

*

Fejlesztési irányok


A repülőtér forgalmának növelése céljából háromszereplőssé kell tenni az érdekeltségi viszonyokat. Abból kell kiindulni, hogy a repülőtér valóban regionális célokat szolgáljon. Ennek megvalósítására az érdekelt önkormányzatokkal közösen olyan társulást kell létrehozni, amely a fejlesztés és később a fenntartás egy részét finanszírozná. Dél-Baranya számos olyan településsel és kistérséggel bír, amelynek turisztikai és egyéb gazdasági, eddig kiaknázatlan, lehetősége van. Harkány, Villány, Siklós, Mohács - és még sorolhatnám – olyan turisztikai és gasztronómiai lehetőségeket realizálhatna a repülőtér segítségével, amely ma nincs meg. Ez egyben ezeknek a városoknak és térségeknek a gazdasági fejlődését is szolgálná.
Második szereplőként az ide települő nagyobb és már itt lévő gazdasági vállalkozásokat kell érdekelté tenni és bevonni a fejlesztésbe és üzemeltetésbe. A gyors teherszállítás gazdasági indokoltságát nem kell hangsúlyozni. Az áruforgalom gyorsaságának növelése a betelepülő vállalkozások érdekét is szolgálja.
Harmadik szereplőként az állami szerepvállalás fontosságát hangsúlyozom. Hadászatilag is indokolt egy olyan reptér megléte a térségben, amely komolyabb katonai szállítógépek fogadására is alkalmas. Itt nem csak háborús helyzetre gondolok, de számos más körülmény is indokolhatja egy ilyen lehetőség figyelembe vételét.
A közös akarat megléte esetén meg kell vizsgálni, hogy a fejlesztéshez lehet-e EU által nyújtott forrásokat bevonni. Amennyiben lehet ilyen forrásokra pályázni, az így bevont forrás nagyban meggyorsítaná a beruházás kivitelezését, egyben maga után vonná a többi szereplő költségeinek csökkentését.
Még egy fontos dologra hívnánk fel a figyelmet. Az M6-os autópálya határig történő kiépítésére. Ez lehetővé tenné a repülőtér regionális vonzási körzetének kibővítését.
Hangsúlyozzuk, a Pécs-Pogány repülőtér fejlesztése az egész Dél-baranyai régió komplex fejlesztését is jelenti, amely a térségnek jelentős gazdasági fellendülést hozhat. A Siklós – Villány borvidék borász tulajdonosainak, a meglévő termál- fürdők üzemeltetőinek is új lehetőséget biztosít. Szélesebb körben ide számíthatjuk Szigetvár és Pécsvárad városait, illetve térségét is.
Pécs szempontjából személy szerint a gazdasági érdekeltséget látom erőteljesnek. Amennyiben a pécsi ipari parkot sikerül az új vállalkozókkal feltölteni, úgy jelentősen felértékelődhet a teherszállítás lehetősége.
Ezért is fontos, hogy a város vezetése végrehajtsa azokat a pécsi gazdasági fejlesztéseket, amelyeket majd egy másik javaslatunkban fogunk előterjeszteni. Visszatérve Pécs szerepére; egyértelműen látszik, hogy a kultúra irányába való kitörési próbálkozás nem hozta meg azt a sikert, amelyet vártak tőle. A város vezetése ma már ott tart, hogy a múzeumok bezárását is fontolgatja. A nagy szállodaépítések is leálltak, Pécs nem lett a konferenciák városa. Ezért más lehetőség nincs, mint a reálgazdasági beruházásokkal növelni a város vonzását, illetve a repülőtér gazdaságossá tételével bevételhez jutni, és kihasználni egy korszerű repülőtérben rejlő lehetőségeket.

Javaslatok


Az érdekelt önkormányzatok vezetőivel és a térségekhez tartozó gazdasági szereplőkkel, valamint az állam illetékeseivel egyeztetni és elérni, hogy politikai és gazdasági akarat legyen a megvalósításhoz.
Feltétlenül régióban kell gondolkodni, és megvalósítani lehető legrövidebb időn belül a kapcsolódó infrastrukturális beruházásokat.
Megvizsgálni, hogy milyen címen és mekkora EU forrás vonható be, illetve a költségeket milyen arányban viseljék a szereplők.
A beruházás lebonyolítására és a későbbi üzemeltetésre a résztvevők 100%-os tulajdonában lévő cég alapítása.
A repülőtér vonatkozásában kialakítani egy második leszállópályát a kor követelményeinek megfelelő hosszúságban és terhelhetőséggel.
Kialakítani egy új fogadó és raktár blokkot a teherfuvarozás megfelelő kezelésére.
A jelenlegi személy terminál építészeti hiányosságait kiküszöbölni és azt bővíteni.
Mély meggyőződésünk, hogy a Pécs-Pogány repülőtér, amennyiben valóban régióban gondolkodunk, egy nagyon fontos infrastruktúrája lehet a megye déli részének a gazdasági fellendítésében. Ez előrevetíti azt is, hogy a most veszteséges repülőtér nyereséget fog termelni, amely így az adott települések önkormányzatainak gazdasági erősítéséhez is hozzájárulhat. Növelve ezzel a foglalkoztatottságot és az életszínvonal emelését.
Javaslatunkat elsősorban vitaindítónak, pontosabban gondolat ébresztőnek szánjuk. Az együttgondolkodás pedig sok jó ötletet hozhat a felszínre, amely aztán elvezethet a megvalósításig.

Maráczy Tibor
ügyvivő


Pécs, 2012. március 01.


Mint olvasható, akkori javaslatunkból van, ami napjainkban megvalósul. Bízunk abban, hogy végül mindegyik elkészül és a Pécs-Pogány repülőtér végre egy sikeres vállalkozás lesz.