2023. augusztus 2., szerda

Maráczy Tibor: Aranyos

 

A Tüke Busz vezetősége bejelentette, hogy a már az elmúlt év ősze óta is megritkított, június közepe óta tovább csökkentett menetrendbe lévő négy járatszámot tovább ritkítja. Az érintett négy járat a 2-es, 2/A, a 4-es és a 4Y.
Pécs régi közlekedési gondja volt, hogy a Hősök tere, Fehérhegy és Uránváros viszonylatában, különösen délelőtt a járatszámok ritkasága miatt állandó volt a túlzsúfoltság a nap jelentés részében. Ezt részben az előző városvezetés megoldotta, de úgy tűnik, most visszalépés következett be. A 4Y, amely Újhegy és Uránváros között közlekedik, egész egyszerűen csak „hering járatként” ismert. Ez a járat átszeli a várost, annak is a központi részeit, érinti az Árkádot, Vásárcsarnokot, Főpályaudvart és a Sportcsarnokot is. Elég rátekinteni az útvonal ezen megállóira, és teljesen világos és érthető, hogy a kora délelőtti óráktól kezdve a kora esti órákig miért zsúfoltak a szóló buszok, amelyek ezen a vonalon közlekednek.

A Vásárcsarnokig nem csak azok közlekednek, akik bevásárlási szándékkal érkeznek ehhez a megállóhoz, hanem azok is, akik a távolsági buszpályaudvar céllal érkeznek ide. Nem kívánom tovább feszegetni, hogy ez a járatszám csökkentés milyen további zsúfoltságot fog okozni ezen a vonalon. Ott élő ismerőseink is komoly ellenérzésüket fejezték ki ezzel kapcsolatban, némelyik vélemény nem is lenne közölhető, de azt mindenki szóvá tette, hogy legalább az augusztusi bérletek árát csökkenthetné a társaság vezetése. Úgy gondolom, ennek magának értetődőnek kellene lennie. Jelenleg érthetetlen módon egész óra tizenötkor és egész óra ötvenötkor indul a járat Uránvárosból, ami húsz perces, illetve negyven perces időközt jelent. A 4-es jelzésű járatot sikerült még inkább ritkítani, illetve olyan kavalkád van az indulásokat és a végállomásokat illetően, hogy ember legyen a talpán, aki kiismeri magát.
Aki a 2/A járattal kíván utazni, annak csak annyit mondhatunk, hogy ember, hagyj fel minden reménnyel. A Hősök terére óránként indul járat Uránvárosból. A 2-es jelzésű járat 20 perces gyakorisággal közlekedik, amely talán még elfogadható is lenne úgy augusztus közepéig. Utána azonban már érkeznek a diákok, és így borítékolható, hogy a hónap végéig egyre nagyobb lesz a tumultus ezen a vonalon, a zsebmetszők legnagyobb örömére. Ők köszönik szépen, mi utasok nem.
Összefoglalva. Az intézkedés bevezetését minden bizonnyal a nagyfokú gépjárművezetői hiány is indokolja. Ugyanakkor minimális gesztusként elvárható lett volna az augusztusi bérletek legalább 10%-os csökkentése. Nekem azonban van egy félelmem. Ez a mostani menetrend nem ideiglenes, hanem végleges marad.

Maráczy Tibor