2023. július 23., vasárnap

Maráczy Tibor: Rollerrel Pécs utcáin

A megyei lap július 7-ei számában volt olvasható, hogy egy magáncég és a városvezetés megállapodása szerint 500 darab kölcsönözhető elektromos roller érkezik Pécsre. A pályázatot nyert baranyai cég mögött egy izlandi anyacég áll, amely nyolc országban hatezer rollert üzemeltet. Hazánkban Pécs lenne az első város, ahol ezt a szolgáltatást nyújtanák. A tesztüzemet követően gyakorlatilag az egész évben bérelni lehetne ezeket az elektromos meghajtású rollereket. A kezdeményezés nagyon jó és támogatható.
A vállalkozó jelentős összeget fizet be városunk költségvetésébe, és a környezetszennyezés, a zöld város megvalósítása felé tett lépésnek tekinthető.
A járművek „kioldási” díja a tervek szerint 230 forint lesz, és a használatáért 54 forintot kér a szolgáltató percenként. A roller sajátosságából adódóan várhatóan a fiatalabb korosztály fogja használni. Amint az újságból kiderült, remélik, hogy a városunkba látogató turisták is használni fogják a rollereket. Képzeljük magunkat egy fiatal turista helyébe. Azzal a mozdulattal, hogy használatba veszi a rollert, már is 230 forint ugrott. Mire elindul vele, minimum egy perc eltelik, további 54 forint. Vegyünk alapul egy három fős családot. Ahhoz, hogy Pécs látnivalóit megtekintsék, legalább három óra szükséges, ami ugye 180 perc. Fejenként a három órás rollerezés közelíti a 10.000,- forintot, tehát összesen 30.000,- forintot. Elgondolkodtató.
A vállalkozó biztosan készített üzleti tervet, tisztában van azzal, hogy hány százalékos kihasználtság mellett kifizetendő az üzlet. Egyelőre nem ismert, hogy hány helyen lehet felvenni és leadni a rollereket, de várható, hogy sok fiatal számára nem lesz megfizethető, illetve nem hajlandó ilyen összeget erre a célra kiadni. Figyelemmel kell arra is lenni, hogy nagyon sok fiatalnak van ilyen elektromos járműve, ők eleve kiesnek a lehetséges bérlők táborából. Félreértés ne essék, nem a vállalkozót sajnálom, ha esetleg nem jön be a számítása. Legfeljebb beszünteti a szolgáltatást. A városunkat sajnálnám, mert távozásával a remélt összeg nem folyna be, továbbá nem csökkenne a remélt környezetterhelés és a levegőszennyeződés, ami pedig ősztől tavaszig jelentős, nem növekedne a zöld közlekedés.
Bízzunk azonban abban, hogy a leírtakkal ellentétben hatalmas kereslet lesz a rollerek iránt. Amennyiben csak kétharmados kihasználtságot veszünk figyelembe, akkor is több száz jármű fog csendesen suhanni Pécs utcáin. Eddigi tapasztalat, hogy sajnálatos módon, de ugyanakkor érthetően, a fiatalok jelentős tempóban közlekednek már most is, rollerrel, biciklivel egyaránt. Csendes járművekről lévén szó, az utcán gyalogosan haladók nem érzékelik a közeledésüket, és mivel manapság nem kötelező csengő vagy más hangjelző eszköz használata, rendkívül balesetveszélyes helyzetek alakulhatnak ki. Ennek elkerülése végett szigorúbb városi szabályozást kell bevezetni. Először is meg kell követelni, hogy hangjelző készüléket használjanak a rolleresek és a biciklisek. Amennyiben lehetőség van rá, csak a kijelölt vagy kiépített bicikli utat használják. Amennyiben erre nincsen lehetőség, akkor az úttesten, a KRESZ előírásainak megfelelően közlekedjenek, továbbá a belváros sétáló utcáiban csak gyalog, a járművüket tolva haladjanak.
Gondoljuk át, már most is számos jogos panasz érkezett a hatóságokhoz a biciklikkel, rollerekkel közlekedők magatartása miatt. Mi lesz akkor, ha több száz roller cikázik majd Pécs belvárosában?
A mostani szolgáltató megjelenésétől függetlenül javítani kell nem csak a szabályozáson, de a szabályok áthágóinak nagyobb hatásfokú megbüntetésén is. Jelenleg a szabálysértésekért kiszabható összegek is alacsonyak, igazából nincsen visszatartó erejük.
Természetesen a bírságolás önmagában nem elég. A közlekedési kultúra növeléséhez arra is szükség lenne, hogy a gyerekeket kiskoruktól fogva a kulturált közlekedésre is neveljék. Pécs szűk utcái, a megnövekedett járműforgalom szükségessé tenné, hogy az egymás iránti figyelmet, segítőkészséget, türelmet megtanuljuk. Az udvariasságnak a közlekedés területén is meg kellene nyilvánulnia! Külföldön erre számos példát láthatunk.
Bárhogy is alakul az elektromos rollerek alkalmazása, Pécs közlekedésén mindenképpen javítani kell. A már többször felvetett ötlet, hogy parkolóházak építése hozna megoldást, mindenképpen megérdemelne egy átgondolást. A jelenlegi Konzumparkoló területére jelentős befogadóképességű parkolóház építése lehetne az egyik megoldás. A gépjármű tulajdonosoknak el kell fogadniuk, hogy bizonyos távolságot gyalog kell megtenniük a belvárosban, esetleg elektromos rollerrel, ha lusták pár száz métert gyalogolni. A jelenlegi kertvárosi parkolási gondokat is parkolóházak építésével lehetne megoldani, és ezekkel a beruházásokkal enyhíteni lehetne a belváros gépjármű zsúfoltságát, illetve kertváros parkolási gondjait. Bármilyen megoldást is választanak a város vezetői, ebben a témában is hamarosan dönteniük kell.
Addig is türelem, megértés, egymás segítése fontos a közlekedésben is.

Maráczy Tibor