2023. szeptember 15., péntek

Varga Károly: Megérkeztek az elektromos rollerek

Amint már a Cum Deo ez évi 14. számában foglalkoztunk vele, megérkeztek az elektromos rollerek Pécsre. Bár a július 30-án megjelenő számban örömünket fejeztük ki az újabb „zöldberuházás” iránt, mert bíztunk abban, hogy ez a szolgáltatás Pécs megtépázott költségvetésének egy olyan bevételt biztosít, amely egyben a környezeti ártalmak csökkentését vonja maga után, aggodalmainkat is megfogalmaztuk és a járművek használatát illetően javaslatot is tettünk.
„Amennyiben csak kétharmados kihasználtságot veszünk figyelembe, akkor is több száz jármű fog csendesen suhanni Pécs utcáin. Eddigi tapasztalat, hogy sajnálatos módon, de ugyanakkor érthetően, a fiatalok jelentős tempóban közlekednek már most is, rollerrel, biciklivel egyaránt. Csendes járművekről lévén szó, az utcán gyalogosan haladók nem érzékelik a közeledésüket, és mivel manapság nem kötelező csengő vagy más hangjelző eszköz használata, rendkívül balesetveszélyes helyzetek alakulhatnak ki. Ennek elkerülése végett szigorúbb városi szabályozást kell bevezetni. Először is meg kell követelni, hogy hangjelző készüléket használjanak a rolleresek és a biciklisek. Amennyiben lehetőség van rá, csak a kijelölt vagy kiépített bicikli utat használják. Amennyiben erre nincsen lehetőség, akkor az úttesten, a KRESZ előírásainak megfelelően közlekedjenek, továbbá a belváros sétáló utcáiban csak gyalog, a járművüket tolva haladjanak.

Gondoljuk át, már most is számos jogos panasz érkezett a hatóságokhoz a biciklikkel, rollerekkel közlekedők magatartása miatt. Mi lesz akkor, ha több száz roller cikázik majd Pécs belvárosában?”
Amikor ezeket a gondolatainkat és egyben javaslatainkat megfogalmaztuk, előre láttuk, hogy amennyiben a városi vezetés úgymond, a”lovak közé dobja a gyeplőt” súlyos balesetek sötét felhői gyülekezhetnek a használók, de a forgalomban egyéb módon jelen lévők feje felett. Mint kiderült, ez jól érzékeli a szolgáltató is, ezért minden felelősséget áthárít a szolgáltatását igénybe vevőkre, semmiért nem vállal felelősséget. Ugyanakkor a használatba vétel egyik feltétele, hogy a járműveket csak sík területen lehet alkalmazni. Figyelembe véve, hogy Kertvárost kivéve, sík, egyenes terület alig található a városunkban, így e kitételben burkoltan az is benne foglaltatik, hogy a rollerek meghibásodása esetén a javítási költségek is a használót terhelik. Az előző írásunkban azzal is foglalkoztunk, hogy a szolgáltatás igénybevételének költsége igen magas, de ez legyen a szolgáltató gondja.
Sajnálatos módon, már az első napok tapasztalatai is azt mutatják, hogy az előző írásunkban felvázolt félelmeink nem voltak alaptalanok. A viszonylag nagy sebességre képes rollerekkel történő száguldozás nagyon komoly veszélyforrást jelent a használókra. A minden ellenőrzés nélkül igénybe vehető, elvileg korhatárhoz kötött, de nem ellenőrzött fiatal belátásán múlik csupán, hogy mennyire észszerűen, az adott körülményekhez alkalmazkodva közlekedik a rollerrel. A megyei és a városi lapban megjelent bejegyzések azt mutatják, hogy sajnálatos módon számosan vannak olyanok, akik nem mérik fel kellően annak a lehetőségét, hogy a száguldozásuk a testi épségükre milyen veszélyt rejt. De nem csak a sajátjukra, hanem a gyalogosokra, de még a gépjármű vezetőkére is.
Mindezekre figyelemmel nyomatékosan felhívjuk a város vezetőit, az önkormányzati képviselőit, hogy az általunk javasoltakat megfontolva, szabályozzák az elektromos rollerek igénybevételének lehetőségét.
Kiemelten fontosnak tarjuk, hogy sűrű ellenőrzésekkel igyekezzenek kiszűrni, hogy mely használók azok, akik 18 év alattiak. Az ő esetükben, balesetokozás estén a felelősségre vonás is nehézségbe ütközik, továbbá a felhasználást illetően szabálysértést követnek el.
Kiemeltük azt is, hogy miután halkan, szinte észrevétlenül haladó járművekről van szó, szükséges lenne hangjelző készülékekkel ellátni a rollereket. Továbbá elfogadhatatlannak tarjuk, hogy a jelenlegi szabályozottság hiánya miatt akár 25 km/h sebességgel haladjanak járdán, különösen akkor, amikor ott jelentős a gyalogos forgalom. Szintén elfogadhatatlannak tartjuk, hogy sétálóutcában bármilyen sebességgel is haladjanak reggel 8 és este 22 óra között. Kötelezővé kell tenni a mára már egészen jól kiépített kerékpárút hálózat használatát. Kiemelten fontosnak tartjuk a bukósisak kötelező viselését, hiszen egy fejsérülésnek igen komoly következményei lehetnek.
Ismereteink szerint, az általunk felsoroltak szabályozása városi hatáskörben minden jogszabályi megkötöttség nélkül lehetséges. Addig is, első és talán legfontosabb lépésként, a rendőrséggel együttműködve, szigorú és gyakori ellenőrzést kell bevezetni annak megállapítása végett, hogy a szolgáltatást igénybe vevő koránál fogva jogosult e a roller használatára. Amennyiben nem, le kell ellene folytatni a jogszabályok által megengedett eljárást.
Továbbá javasoljuk a város vezetésének; tartva attól, hogy a használók a rollereket város szerte elhagyják, kötelezzék a vállalkozót arra, hogy olyan fizetési módot alakítson ki, hogy az igénybevevő a céljához legközelebb lévő tárhelyre elhelyezze a rollert. Ennek nagyon egyszerű módja, hogy amíg ez meg nem történik, a használat díja felszámolásra kerül. Ennek technikai kivitelezése ma már megoldott, nem jelenthet gondot a vállalkozónak. Így elérhető, hogy a rollereket ne hagyják el város szerte.
Úgy látjuk, hogy bár a mostani időjárás, valamint az újdonság varázsa felpörgeti a rollerek használatát, de az esős idő beálltával csökkenni fog az igénybevétel. A közgyűlés tagjainak ezért több hónapjuk is lesz arra, hogy az elektromos rollerhasználatát rendeletben szabályozzák. 

Varga Károly