2023. június 16., péntek

Alapítók: Kell ez a felfordulás?

 

Számos útzár nehezíti Pécs város közlekedését. Az Asztaltársaság elsődleges működési területén jelenleg a Petőfi utcában, illetve a Szigeti úton folynak munkálatok. Ez utóbbiról elmondható, hogy nem folyik, legfeljebb csörgedez. Pár száz méter kerékpárút építése a hivatalos elvárások szerint is több hónapig, pontosabban közel fél évig fog tartani. A megyei lap, polgárok számára fenntartott rovataiban, de az újság több cikkében is foglalkoztak már a bicikliút építésének lassúságával. Pedig a kivitelező nem egy pár munkást foglalkoztató kisvállalkozó, hanem egy nemzetközi építőipari multi. Feltűnő, a kivitelezés indokolatlanul hosszú határideje. Semmi nem indokolja szakmailag a több hónapos majmolást. Napi pár munkás úgy tesz, mintha dolgozna. Jó, nem támasztják a lapátot, de…

Asztaltársaságunk rendkívül jól áll építőipari szakember segítőkkel. Őket megkérdezve, egyértelműen kijelenthetjük, hogy a kivitelezés sokkal kevesebb időt igényel, már ha komoly munka folyna az építkezésen. Több lehetőséget is felvázoltak a segítőink, de mivel mi nem szoktunk találgatni és csak a tényeket írjuk meg, de a ráutaló magatartást jogrendszerünk is ismeri, ezért megkockáztatható egy feltevés. Különösen úgy, hogy a megrendelő városvezetés elfogadta a kivitelezés lassúságát. Miért? Amint írtuk, a ráutaló magatartás is felvetheti a gyanút, ebben az esetben azt, hogy valamiért a külföldi multit részesítették a döntéshozók előnybe. Azonban a vállalat a leterheltsége miatt nem tud a beruházásra megfelelő mennyiségű munkaerőt összpontosítani, ezért volt szükség az irreálisan hosszú kivitelezési időre, és ezért van az, hogy csak pár ember dolgozik naponta, a munka pedig nem halad. Bosszankodjanak csak az autósok! Legyen az ő bajuk. Mint írtuk, nem állíthatjuk, hogy ez így van, de amint mondani szokták, a pakliban ez is benne lehet. Ugyan csak figyelemreméltó, hogy ennek a cégnek adott megbízatások miatt a kormánypártokat az ellenzék bírálni szokta. Mintegy udvari építőknek tartva őket. Végül is, most is kijárhat nekik ez a cím.
A bicikli utak építéséről már elmondtuk a véleményünket, azt is többször leírtuk, hogy mi az utak és járdák rendbetételét tartanánk az elsődlegesnek, erre költenénk a tízmilliókat. Felvetünk egészségügyi szempontot is. Biztosan jó az, ha valaki a mai autókkal zsúfolt utcákon tekeri a bringát és szívja be a szennyezett levegőt?
A múlt héten dr. Csizmadia Péter, az egyik ellenzéki frakció vezetője bejelentette, hogy elindult Pécs Közösségi Térképe. Remélhetőleg, az esetleges tesztüzemet követően, betölti azt a feladatot, amire a megalkotói szánták. Széles lehetőséget biztosít arra, hogy a pécsi polgárok az általuk látott és kifogásolható, környezetükben tapasztalható hiányosságokat lefényképezve, a helyszínt megjelölve elküldhetik a pecskt.hu címre, ahonnan továbbítják azt az önkormányzat illetékeseiknek. Miután ez a lehetőség csak pár napja indult, bizonyára még kevés bejegyzés született, de minden bizonnyal hamarosan tömegével fognak érkezni a fotók. Mi, csak a közvetlen környezetünkben is, legalább száz képet tudnánk küldeni. Viszont mindenképpen figyelembe kell venni, hogy a hiányosságok nem az utolsó három évben keletkeztek. Kétség kívül, több évtizedes elmaradásról beszélhetünk. Azonban a jelenlegi városvezető egyik ígérete volt, hogy elkezdi rendbe tenni a város közösségi tereit, utcái, járdáit. Egyes számítások szerint 67 milliárd forintra lenne szükség ahhoz, hogy ez megtörténhessen. Természetesen nem várható el, hogy egy ciklus alatt ennyi forrást bármilyen színezetű városvezetés előteremtsen. Az azonban igen, hogy tervezetten, évről évre beállítson a költségvetésébe olyan forrást, amely felhasználásával elkezdődhetne, illetve folytatódhatna a már említett terek, utcák és utak felújítása.
Azonban tovább lépnénk. Évtizedek óta megfigyelhető az is, hogy az újonnan elkészült beruházások tervszerű karbantartására, esetleg kisebb javítására nincsen beállítva az éves költségvetésben forrás. Egyik igen markáns példája a Kossuth tér. A díszburkolat köveinek egy része rövid időn belül kilazult. Annak idején foglalkoztunk is vele. Megkérdezett szakértőnk azon a véleményen volt, hogy a kivitelező nem, vagy legalább is részben, nem végzett szakszerű munkát. Ez laikusként is elképzelhető, hiszen szakszerűen elvégzett munka ilyen rövid idő alatt nem mehetett volna tönkre. Történt, ami történt, a kövek maradtak, ők a billegő kövek, új pécsi találmány, de azért még balesetveszélyesek. Azonban a javításuk elmaradt, valószínűleg azért, mert az éves költségvetésekben nem jelenik meg karbantartásra, esetleg felújításra fordítandó összeg. Egy példánál maradva: könnyebb és olcsóbb egy eresztartó csavarját pótolni, mint megvárni, hogy az egész eresz leszakadjon. Ezen a téren úgy látszik, hogy nem történik hosszú távú tervezés. Ennek következménye pedig az a káosz is, amely például a Tettye utca és a Vincze utca környékén történik. Átgondolatlan intézkedés itt is, hiszen a részben sétáló utcának tervezett, térkövekkel borított Vincze utcára ráengedett gépjármű forgalmat a nem ilyen terhelésre tervezett térkövek nem bírják és kimozdulnak a helyükről. Rontja a helyzetet a nagyobb esőzésekkor az utcán lezúduló víztömeg, amely szépen kimossa a meglazult burkolat köveit. Ez a helyzet nem új keletű, ezért kellett volna jobban átgondolni, hogy az adott intézkedés milyen következményekkel fog járni. A jelenlegi városvezetés számos intézkedésében hiányzik az átgondoltság. Ennek a következménye az a felfordulás, amelyet a városban jelenleg is tapasztalni lehet. Ugyanakkor visszaköszön annak a hiánya is, hogy a különböző politikai erők vezetői nem képesek bizonyos területeken együtt gondolkodni, tervezni, és a tervek alapján cselekedni hosszú távon. Nekünk, pécsi polgároknak pedig marad ez az új lehetőség, hogy fényképeinket elküldve a pecskt.hu oldalra, jelezzük az illetékesek felé, hogy dolguk van/lenne.

Alapítók