A Volvo flotta pár darabja
(Forrás: pecsma.hu)
Aki olvassa a megyei sajtót,
vagy annak online változatát, tapasztalhatja, hogy egyre többen panaszkodnak a
Volvo buszok állapotára. Kevés kivétellel valóban csörögnek, zörögnek. A
kocsiszekrényt működtető hidraulika, amely azt szolgálná, hogy az utasok
számára könnyebb legyen a leszállás, már szinte egyik buszon sem működik. Sok
jármű lengéscsillapításával is gondok vannak, igaz erről a sok helyen kritikán
aluli minőségű úthálózat is tehet. Mindez azonban nem változtat azon a tényen,
amelyet ezeknek a buszoknak a beszerzésekor szakértőnk feszegetett, jelesül,
hogy a 7-8 éves buszok pár év múlva ismét a pécsi elöregedett közösségi
közlekedési eszközökké válnak.
Tisztában voltunk azzal, hogy
a járműpark lecserélése elodázhatatlan. A régi Ikarus buszok megtették a magukét,
s mivel a karbantartásukat, illetve a felújításukat elhanyagolták, állapotuk
már kritikán aluli volt. Ez vonatkozott a Mercedes típusú járművekre is. Az
első beszerzésű buszok kezdtek kiöregedni, szervizköltségük jelentősen
növekedett, s amint tájékoztattak bennünket annak idején, sokszor egy másik,
még rosszabb állapotban lévő járműből szerelték ki az éppen szükséges
alkatrészt. Ekkor, az utolsó beszerzésű Mercedes buszok képviselték a flotta
legkevésbé idős járműveit. Ezekkel a buszokkal még jelenleg is találkozhatunk
Pécs utcáin.
Ismerjük azt az erkölcsileg
mindenképpen felháborító esetet, amikor az akkori üzemeltető vállalat vezetői
eladták az egész buszparkot, majd azonnal visszabérelték. Később kiderült, nemcsak
erkölcsileg volt az ügylet kifogásolható, hanem jogilag is. Kimondható, hogy a
közösségi közlekedés megújítása elodázhatatlan volt. Ennek a gyakorlati
megvalósítása legyen a szakemberek vitatárgya, de ha nehezen is, a helyzet
átmenetileg megoldódott.
A jelenleg még hivatalban
lévő polgármesterünk még 2009-ben, készülve a 2010-es önkormányzati és
polgármester választásra, több járművet hozatott tesztelésre.
Elvileg nekünk, a közösségi
közlekedést igénybe vevő pécsi polgároknak lehetett arról szavazni, hogy melyik
típusú buszt látnánk szívesen Pécs utcáin, melyikkel utaznánk szívesen. Nagy
többséggel a magyar gyártmányú Credo busz kapta a legtöbb szavazatot. Tudni
kell, hogy ekkor már egy kiforrott típusról volt szó, hiszen többek között Győr
városában is ilyen típusú buszok bonyolították le a közösségi közlekedést. De
hozhatnánk baranyai példát, hiszen ekkor már a távolsági buszközlekedés
járműparkjának folyamatos cseréjekor új Credo buszok érkeztek Baranyába.
A szavazás után néma csend
következett. Azonban világossá vált, hogy a város új vezetése, a közgyűlés
képviselői tudatában vannak annak, hogy a város közösségi közlekedése
megújításra szorul. Ennek érdekében elindult egy komoly munka, kidolgozták a
fonódó járatok menetrendjét és azt fokozatosan bevezették. Ezzel azonban nőtt a
járművek futásteljesítménye. Már csak ez is indokolta volna, hogy új buszok
kerüljenek beszerzésre. Hamarosan az is világossá vált, hogy az új buszok pécsi
bemutatása csak választási húzás volt, hiszen nincsen forrás a buszok
beszerzésére.
Ilyen előzmények után került
sor a Volvo buszok megvásárlására, mert már az elöregedett járműpark, a
lerobbant buszok menetrendi kimaradásai, komolyan veszélyeztették Pécs közösségi
közlekedését.
Most nem térnék ki a
beszerzés körüli anomáliákra, mert ennek az írásnak nem ez a témája.
Szakértőnk megállapítását
idézem:
„Nem kívánok elébe menni a későbbi
megnyilatkozásainknak, de az egyértelműen kimondható, annak ellenére, hogy Pécs
városának vezetése egy nagyon jelentős összeget elkölt buszok beszerzésére, a
buszpark továbbra sem újul meg, átlagéletkora a buszoknak nem hogy csökkenne,
hanem emelkedni fog. A most beszerezni kívánt járművek alig három év múlva, és
a megvásárolni kívánt, jelenleg bérelt, Mercedes buszok is 10 év felettiek
lesznek. A ciklus végére Pécs egy öreg buszparkkal, és az arra költött tetemes
adóssággal fog rendelkezni.”
Ezeket a sorokat 2016.
február elsején írta kollégánk. Sajnos, igaza lett. A ciklus végére az akkor
7-8 éves buszok tíz év felettiek lettek. A pécsi közösségi közlekedés járművei
több, mint tíz évesek. Csörögnek, zörögnek.
Hamarosan ismét szembe kell néznie az új vezetésnek elődei problémáival.
Nem kis feladat lesz.
Maráczy Tibor