2019. augusztus 31., szombat

Maráczy Tibor: Zörögnek, csörögnek


A Volvo flotta pár darabja
(Forrás: pecsma.hu)

Aki olvassa a megyei sajtót, vagy annak online változatát, tapasztalhatja, hogy egyre többen panaszkodnak a Volvo buszok állapotára. Kevés kivétellel valóban csörögnek, zörögnek. A kocsiszekrényt működtető hidraulika, amely azt szolgálná, hogy az utasok számára könnyebb legyen a leszállás, már szinte egyik buszon sem működik. Sok jármű lengéscsillapításával is gondok vannak, igaz erről a sok helyen kritikán aluli minőségű úthálózat is tehet. Mindez azonban nem változtat azon a tényen, amelyet ezeknek a buszoknak a beszerzésekor szakértőnk feszegetett, jelesül, hogy a 7-8 éves buszok pár év múlva ismét a pécsi elöregedett közösségi közlekedési eszközökké válnak.
Tisztában voltunk azzal, hogy a járműpark lecserélése elodázhatatlan. A régi Ikarus buszok megtették a magukét, s mivel a karbantartásukat, illetve a felújításukat elhanyagolták, állapotuk már kritikán aluli volt. Ez vonatkozott a Mercedes típusú járművekre is. Az első beszerzésű buszok kezdtek kiöregedni, szervizköltségük jelentősen növekedett, s amint tájékoztattak bennünket annak idején, sokszor egy másik, még rosszabb állapotban lévő járműből szerelték ki az éppen szükséges alkatrészt. Ekkor, az utolsó beszerzésű Mercedes buszok képviselték a flotta legkevésbé idős járműveit. Ezekkel a buszokkal még jelenleg is találkozhatunk Pécs utcáin.
Ismerjük azt az erkölcsileg mindenképpen felháborító esetet, amikor az akkori üzemeltető vállalat vezetői eladták az egész buszparkot, majd azonnal visszabérelték. Később kiderült, nemcsak erkölcsileg volt az ügylet kifogásolható, hanem jogilag is. Kimondható, hogy a közösségi közlekedés megújítása elodázhatatlan volt. Ennek a gyakorlati megvalósítása legyen a szakemberek vitatárgya, de ha nehezen is, a helyzet átmenetileg megoldódott.
A jelenleg még hivatalban lévő polgármesterünk még 2009-ben, készülve a 2010-es önkormányzati és polgármester választásra, több járművet hozatott tesztelésre.
Elvileg nekünk, a közösségi közlekedést igénybe vevő pécsi polgároknak lehetett arról szavazni, hogy melyik típusú buszt látnánk szívesen Pécs utcáin, melyikkel utaznánk szívesen. Nagy többséggel a magyar gyártmányú Credo busz kapta a legtöbb szavazatot. Tudni kell, hogy ekkor már egy kiforrott típusról volt szó, hiszen többek között Győr városában is ilyen típusú buszok bonyolították le a közösségi közlekedést. De hozhatnánk baranyai példát, hiszen ekkor már a távolsági buszközlekedés járműparkjának folyamatos cseréjekor új Credo buszok érkeztek Baranyába.

A szavazás után néma csend következett. Azonban világossá vált, hogy a város új vezetése, a közgyűlés képviselői tudatában vannak annak, hogy a város közösségi közlekedése megújításra szorul. Ennek érdekében elindult egy komoly munka, kidolgozták a fonódó járatok menetrendjét és azt fokozatosan bevezették. Ezzel azonban nőtt a járművek futásteljesítménye. Már csak ez is indokolta volna, hogy új buszok kerüljenek beszerzésre. Hamarosan az is világossá vált, hogy az új buszok pécsi bemutatása csak választási húzás volt, hiszen nincsen forrás a buszok beszerzésére.
Ilyen előzmények után került sor a Volvo buszok megvásárlására, mert már az elöregedett járműpark, a lerobbant buszok menetrendi kimaradásai, komolyan veszélyeztették Pécs közösségi közlekedését.
Most nem térnék ki a beszerzés körüli anomáliákra, mert ennek az írásnak nem ez a témája.
Szakértőnk megállapítását idézem:

„Nem kívánok elébe menni a későbbi megnyilatkozásainknak, de az egyértelműen kimondható, annak ellenére, hogy Pécs városának vezetése egy nagyon jelentős összeget elkölt buszok beszerzésére, a buszpark továbbra sem újul meg, átlagéletkora a buszoknak nem hogy csökkenne, hanem emelkedni fog. A most beszerezni kívánt járművek alig három év múlva, és a megvásárolni kívánt, jelenleg bérelt, Mercedes buszok is 10 év felettiek lesznek. A ciklus végére Pécs egy öreg buszparkkal, és az arra költött tetemes adóssággal fog rendelkezni.”

Ezeket a sorokat 2016. február elsején írta kollégánk. Sajnos, igaza lett. A ciklus végére az akkor 7-8 éves buszok tíz év felettiek lettek. A pécsi közösségi közlekedés járművei több, mint tíz évesek. Csörögnek, zörögnek.  Hamarosan ismét szembe kell néznie az új vezetésnek elődei problémáival.
Nem kis feladat lesz.

Maráczy Tibor