Bár a közösségi közlekedés nem az én
asztalom, általában ebben a témában a titkár úr szokott megnyilvánulni, de most
a személyes tapasztalatomat szeretném megosztani a tisztelt olvasókkal.
Családi kapcsolat révén az eltelt
nyolc évben többször is megfordultam Győrben. Természetesen igyekeztem jól
körülnézni, és mivel Pécs közösségi közlekedésének javítása ezekben az időkben,
téma volt illetve még manapság is az, így természetesen igyekeztem minél több
tapasztalatot gyűjteni. Amint a mellékelt képen látható, Győrben a vonaljegy
250 forintba kerül. 2010-ben jártam ott először, és már akkor fonódó közösségi
közlekedés volt. Különösen az tetszett, hogy a közösségi közlekedés vonalai úgy
voltak kialakítva, hogy a nagyobb forgalmú részeken több járat is haladt, így
tudták jelentősen csökkenteni a zsúfoltságot. Pécsett most leginkább a 7-sel
kezdődő járatok vannak így kialakítva. A másik, hogy a legtöbb megállóban már
2010-ben is volt kijelző tábla, sőt hangos kijelző tábla, amely nem csak a busz
érkezését jelzi, hanem azt is, hogy a jármű mikor hagyta el az előző megállót.
Úgy tűnt, hogy a járatsűrűség is úgy van kialakítva, hogy ne legyen zsúfoltság,
de üresen se járjanak a buszok. Vagyis az igényekhez minél jobban
hozzáigazították a járatsűrűséget. A városban Credo buszok vannak, és
valószínűleg mind az üzemeltető, mind pedig a győri polgárok elégedettek vele,
mert a régi járművek helyett is a Kravtex remek buszait vették meg. Ezzel is
támogatva a magyar ipart!
A Volvo buszbeszerzések idején jómagam is írtam ennek
a magyar gyártónak, és választ is kaptam a megkeresésemre. Az abban foglaltakat továbbítottam a város akkori
vezetőinek. A cég még egy összeszerelő üzemet is Pécsre telepített volna,
továbbá bővítette volna a helyi szervizlehetőségeket, hiszen a DDKK is nagyon
sok Credo buszt használ a távolsági közlekedésben. A Volánnal történő
együttműködés ezen a téren nagyon kedvező lett volna mind a két cég számára.
Erre a javaslatunkra akkor sem kaptunk semmiféle visszajelzést. Viszont jöttek
a Volvo buszok. Amelyek most már 10 - 11 évesek. Vagyis, a pécsi buszpark
továbbra is elöregedett járművekből áll. Az igazsághoz hozzá tartozik, hogy a
győri 14-es vonalon még ma is közlekednek régi Ikarus csuklós buszok. Ezeket a
járműveket azonban teljesen felújították, így nem egy rozoga, csattogó, üzem bizonytalan járművön utaznak a győri polgárok.
Váczi Márk alapító társam
többször foglalkozott a kerékpár utak kérdésével is. Ezért ezen a téren is
igyekeztem tapasztalatokat szerezni. A tények azt mutatják, hogy Győr polgárai
sokkal intelligensebbek, fegyelmezettebbek, mint a pécsi polgárok. Még az
egyetemisták is! Győrben a bicikli közlekedés is az egyéb gépjármű közlekedés
szabályaihoz igazodik. a kijelölt bicikliúton csak egy irányban lehet haladni.
Aki az ellenkező irányba kíván haladni, az ezt a másik járdán kijelölt úton
teheti meg. Mindenütt kint vannak a behajtani tilos táblák. Szembeforgalom
nincs, úttesten történő tekerés nincs. A sétáló emberek közötti cikázás, nincs!
A kijelölt átkelőhelyeken nem csak a gyalogosok tudnak biztosan átkelni az
úttesten, de külön kijelölt átkelőjük van a biciklistáknak is. A
fegyelmezettségre pedig egy példa. Vasárnap dél körül, amikor a forgalom
gyakorlatilag a nullával egyenlő volt, egy fiatal hölgy tekert el mellettünk.
Az átkelőhelyig. Ott leszállt a kerékpárjáról, áttolta, majd a túlsó oldalon
ismét felült rá, és haladt tovább. Pécsett simán áttekert volna egy fiatal a
túlsó oldalra, mindenen keresztül. Ezt tapasztalatból merem leírni. Mint
említettem, a kerékpárokkal csak egy irányba lehet haladni oldalanként, ezért a
keskenyebb járdákon is elférnek a kerékpárosok és a gyalogosok. A mostani két
nap alatt egyetlen kétkerekűt sem láttam az úttesten haladni. Fegyelmezettség,
intelligencia, jogkövetés. Bámulatos! Van mit tanulnunk, s van hová ötletekért
fordulnia a város vezetésének.
Még el nem felejtem, Győrnek is
Fideszes városvezetése van.
Maráczy
Tibor