2018. szeptember 7., péntek

Maráczy Tibor: Nem hagyhatjuk szó nélkül

Bár a közösségi közlekedés nem az én asztalom, általában ebben a témában a titkár úr szokott megnyilvánulni, de most a személyes tapasztalatomat szeretném megosztani a tisztelt olvasókkal.
Családi kapcsolat révén az eltelt nyolc évben többször is megfordultam Győrben. Természetesen igyekeztem jól körülnézni, és mivel Pécs közösségi közlekedésének javítása ezekben az időkben, téma volt illetve még manapság is az, így természetesen igyekeztem minél több tapasztalatot gyűjteni. Amint a mellékelt képen látható, Győrben a vonaljegy 250 forintba kerül. 2010-ben jártam ott először, és már akkor fonódó közösségi közlekedés volt. Különösen az tetszett, hogy a közösségi közlekedés vonalai úgy voltak kialakítva, hogy a nagyobb forgalmú részeken több járat is haladt, így tudták jelentősen csökkenteni a zsúfoltságot. Pécsett most leginkább a 7-sel kezdődő járatok vannak így kialakítva. A másik, hogy a legtöbb megállóban már 2010-ben is volt kijelző tábla, sőt hangos kijelző tábla, amely nem csak a busz érkezését jelzi, hanem azt is, hogy a jármű mikor hagyta el az előző megállót. Úgy tűnt, hogy a járatsűrűség is úgy van kialakítva, hogy ne legyen zsúfoltság, de üresen se járjanak a buszok. Vagyis az igényekhez minél jobban hozzáigazították a járatsűrűséget. A városban Credo buszok vannak, és valószínűleg mind az üzemeltető, mind pedig a győri polgárok elégedettek vele, mert a régi járművek helyett is a Kravtex remek buszait vették meg. Ezzel is támogatva a magyar ipart!
A Volvo buszbeszerzések idején jómagam is írtam ennek a magyar gyártónak, és választ is kaptam a megkeresésemre. Az abban foglaltakat továbbítottam a város akkori vezetőinek. A cég még egy összeszerelő üzemet is Pécsre telepített volna, továbbá bővítette volna a helyi szervizlehetőségeket, hiszen a DDKK is nagyon sok Credo buszt használ a távolsági közlekedésben. A Volánnal történő együttműködés ezen a téren nagyon kedvező lett volna mind a két cég számára. Erre a javaslatunkra akkor sem kaptunk semmiféle visszajelzést. Viszont jöttek a Volvo buszok. Amelyek most már 10 - 11 évesek. Vagyis, a pécsi buszpark továbbra is elöregedett járművekből áll. Az igazsághoz hozzá tartozik, hogy a győri 14-es vonalon még ma is közlekednek régi Ikarus csuklós buszok. Ezeket a járműveket azonban teljesen felújították, így nem egy rozoga, csattogó, üzem bizonytalan járművön utaznak a győri polgárok. 


Váczi Márk alapító társam többször foglalkozott a kerékpár utak kérdésével is. Ezért ezen a téren is igyekeztem tapasztalatokat szerezni. A tények azt mutatják, hogy Győr polgárai sokkal intelligensebbek, fegyelmezettebbek, mint a pécsi polgárok. Még az egyetemisták is! Győrben a bicikli közlekedés is az egyéb gépjármű közlekedés szabályaihoz igazodik. a kijelölt bicikliúton csak egy irányban lehet haladni. Aki az ellenkező irányba kíván haladni, az ezt a másik járdán kijelölt úton teheti meg. Mindenütt kint vannak a behajtani tilos táblák. Szembeforgalom nincs, úttesten történő tekerés nincs. A sétáló emberek közötti cikázás, nincs! A kijelölt átkelőhelyeken nem csak a gyalogosok tudnak biztosan átkelni az úttesten, de külön kijelölt átkelőjük van a biciklistáknak is. A fegyelmezettségre pedig egy példa. Vasárnap dél körül, amikor a forgalom gyakorlatilag a nullával egyenlő volt, egy fiatal hölgy tekert el mellettünk. Az átkelőhelyig. Ott leszállt a kerékpárjáról, áttolta, majd a túlsó oldalon ismét felült rá, és haladt tovább. Pécsett simán áttekert volna egy fiatal a túlsó oldalra, mindenen keresztül. Ezt tapasztalatból merem leírni. Mint említettem, a kerékpárokkal csak egy irányba lehet haladni oldalanként, ezért a keskenyebb járdákon is elférnek a kerékpárosok és a gyalogosok. A mostani két nap alatt egyetlen kétkerekűt sem láttam az úttesten haladni. Fegyelmezettség, intelligencia, jogkövetés. Bámulatos! Van mit tanulnunk, s van hová ötletekért fordulnia a város vezetésének.
Még el nem felejtem, Győrnek is Fideszes városvezetése van.

Maráczy Tibor