A látványtervet készítette: Deákné Endrédi Mária
A
májusi helyszíni szemlén felmerült annak a lehetősége is, hogy az Ifjúság útja
- Alkotmány utca - Édesanyák útja kereszteződésébe javasolt körforgalom
esetleges kialakítása nem oldja meg a Rókus utcába balra történő kanyarodás
problémáját, továbbá, a körforgalom kialakítása drága, ennél egyszerűbb és
alacsonyabb költségű megoldást is lehet választani. Különösen annak
ismeretében, hogy jelenleg erre a beruházásra nincsen betervezett forrás.
Egyszerű
és sokat segítő megoldás lenne, ha az Ifjúság útján található buszmegálló és a
Rókus utca közötti, viszonylag nagy szabad terület elbontásával új haladási
sávot alakítanának ki, a jelenlegi sávot pedig balra kanyarodó sávként
használnák. Itt még a közvilágítás oszlopait sem kell áthelyezni, mint az
Alkotmány utcában, ugyanakkor, jelentős útszélesítést lehetne elérni. Ezt a
gondolatomat a jelen lévők támogatták, mint egy lehetséges megoldást.
A
csomópont forgalmának tanulmányozásából egyértelműen azt a következtetést lehet
levonni, hogy a fennakadást elsősorban az Ifjúság útjáról az Édesanyák útja
felé
haladni szándékozók okozzák. Tehát, a forgalmi sáv bővítésével ez meg lenne
oldva, hiszen így a Kodály Zoltán utca felé továbbhaladókat nem tartanák fel az
Édesanyák útja felé kanyarodni
szándékozók.
Egy
másik lehetőség a Rókus domb. A Rókus dombon már ma is jelentős forgalom
bonyolódik le. Az ott áthaladó közút rendbetételével ez a forgalom növelhető
lenne, így az Édesanyák útjáról balra kanyarodni szándékozók ezt a lehetőséget
is választhatnák, s így elkerülnék a csomópontot, ezzel is tehermentesítve az
útszakaszt. Ugyanakkor az innen érkező forgalmat levezetné a Damjanich utca, illetve
a Xavér utca. Természetesen a Rókus dombon áthaladó utat egyirányúsítani kell,
mert az áteresztőképessége nem teszi lehetővé a kétirányú közlekedést.
Azonban
átgondoltuk a körforgalom kialakításának a lehetőségét is. Egy kisebb méretű
objektum megépítése lehetséges déli irányba. Továbbgondolva a lehetőségeket,
arra a megállapításra jutottunk a szakértőinkkel, hogy az Alkotmány utcába
javasolt, és a lakossági fórumon elhangzottak szerint, teljesen megalapozott
javaslatunk további lehetőségeket tartogat. Bár Asztaltársaságunk fájó szívvel
mond le minden csöppnyi zöldfelületről is, de ebben az esetben be kell látnunk,
hogy minimálisan ugyan, de csak bizonyos zöldfelületek feláldozásával lehet
ebben a csomópontban megfelelő forgalmi helyzetet teremteni.
Visszatérve
a csomóponthoz. Amennyiben elfogadjuk a körforgalom kialakításának
szükségességét, a körforgalom elhelyezését minél inkább déli irányba kell
eltolni. A már javasolt Ifjúság útja felöli új sáv kialakítását is úgy kell
megtervezni, hogy későbbiekben a körforgalom déli szakasza legyen. Ez lehetővé
tenné, hogy a Kodály Zoltán utca irányából érkezőknek egy külön jobbra kanyarodó
sávot lehessen kialakítani, így az Édesanyák útja felé haladóknak a
körforgalmat nem kellene érintenie.
Amint
már említettem, az ismereteink szerint, a teljes átépítésre jelenleg nem állnak
rendelkezésre források. Előre gondolkodva viszont a beruházások költsége így
megosztható lenne. Elsőnek mindenképpen az Ifjúság útja - Rókus utca közötti
szakasz új sávval történő bővítését tartjuk fontosnak, amelyet a Rókus dombi
beruházásnak kellene követnie. Ezek megvalósulása a balra kanyarodó sávval
meglátásunk szerint csökkenthetné a jelenlegi torlódásokat.
Mi
fontos szempontnak tartjuk a környezetterhelést és a környezetszennyezést is. A
hosszú percekig az itt lévő idősek otthona és lakóházak ablakai alatt pöfögő
járművek káros anyag kibocsátása jelentős. Érdekes módon erre egyik zöldszervezet
sem figyel oda. Vajon miért nem? Az itt elhelyezkedő idősek otthona és a
lakóépületek egy része völgyben van, ezért még inkább megül ezen a területen a
szmog. Nem véletlen, hogy a Pécsi Sörfőzde és környéke Pécs egyik
legszennyezettebb területe. A zöld város címért hajtó polgármesterünk fásítási
programját lelkesen üdvözöljük, ugyanakkor nem értjük, hogy ezzel a
városrésszel miért bánik ilyen mostohán. Sajnos, e körzet önkormányzati
képviselőjével eddig nem sikerült együttműködnünk, úgy érzem, hogy nem a mi
hibánkból. Rendszeresen megkeressük, de eddig egyetlen alkalommal sem kaptunk
tőle visszajelzést. Pedig ezen a területen is sokat segíthetne, hiszen ez a
környék eléggé gyér zöldfelület terén is. Jó lenne, ha a fásítási programot a
Kodály Zoltán utca környékére, konkrétan a Xavér utca szabad területeire is
kiterjesztenék az illetékesek. Annál is inkább, mert a forgalom növekedése
miatt a Xavér utca korszerűsítése, jelentősebb felújítása is szükségessé válik.
A
mostani javaslatunk, különösen helyismeret híján, minden bizonnyal nehezen volt
érthető. Az ígért látványterv elkészült. Úgy gondoljuk, nem egyedüli, de
mindenképpen átgondolásra érdemes tervet teszünk a város vezetése elé.
Figyelembe vettük a költségeket, a kiépítés viszonylagos egyszerűségét, illetve
a továbbfejlesztés lehetőségét is. Igyekeztünk olyan tervet készíteni, amely
ténylegesen segíti a megnövekedett forgalom levezetését, csökkenti a terület
környezeti terhelését, és a környezett jelenlegi nagyfokú szennyezettségét.
Nincsenek illúzióink, hiszen az eddigi javaslataink közül az illetékesektől
semmilyen visszajelzést nem kaptunk. Ugyanakkor abban a reményben adjuk közre a
terveket, hogy valahol, valaki mégis átolvassa, s ha a saját nevén is, de megvalósítja.
Erre már számos esetben volt példa. Kiadványunk újévi első számában bővebben
áttekintjük majd, hogy milyen javaslataink voltak a múlt év februárjától ez év
végéig.
A
város vezetésének mindenképpen megoldást kell találnia, és úgy tudjuk, az
önkormányzat illetékes osztálya keményen dolgozik azon, hogy a vezetés elé
megfelelő javaslatokat tegyen le. Bízunk abban, hogy pályázatok útján, vagy
központi segítséggel, hamarosan a források is a rendelkezésre fognak állni, és
az egyetemi beruházásokkal párhuzamosan, legalább a terhelést csökkentő
útépítések is megvalósulnak.
Tisztában
vagyunk azonban azzal, hogy a mostani javaslatunk kialakítása sem hozná meg a
végső megoldást. Az egyetem bővítésével olyan jelentős forgalomnövekedés
várható, amelyet ezek az útszakaszok - szűk keresztmetszetük miatt - a
jelenlegi formában nem képesek levezetni. A teljes áttervezésre és átépítésre
pedig valószínűleg még inkább nincsen pénze a pécsi önkormányzatnak.
Maráczy Tibor
alapító
|