2017. január 4., szerda

Maráczy Tibor: Elkészült a látványterv az Ifjúság út és kapcsolódó utcák csomópontjának kialakításáról

A látványtervet készítette: Deákné Endrédi Mária

A májusi helyszíni szemlén felmerült annak a lehetősége is, hogy az Ifjúság útja - Alkotmány utca - Édesanyák útja kereszteződésébe javasolt körforgalom esetleges kialakítása nem oldja meg a Rókus utcába balra történő kanyarodás problémáját, továbbá, a körforgalom kialakítása drága, ennél egyszerűbb és alacsonyabb költségű megoldást is lehet választani. Különösen annak ismeretében, hogy jelenleg erre a beruházásra nincsen betervezett forrás.
Egyszerű és sokat segítő megoldás lenne, ha az Ifjúság útján található buszmegálló és a Rókus utca közötti, viszonylag nagy szabad terület elbontásával új haladási sávot alakítanának ki, a jelenlegi sávot pedig balra kanyarodó sávként használnák. Itt még a közvilágítás oszlopait sem kell áthelyezni, mint az Alkotmány utcában, ugyanakkor, jelentős útszélesítést lehetne elérni. Ezt a gondolatomat a jelen lévők támogatták, mint egy lehetséges megoldást.

A csomópont forgalmának tanulmányozásából egyértelműen azt a következtetést lehet levonni, hogy a fennakadást elsősorban az Ifjúság útjáról az Édesanyák útja
felé haladni szándékozók okozzák. Tehát, a forgalmi sáv bővítésével ez meg lenne oldva, hiszen így a Kodály Zoltán utca felé továbbhaladókat nem tartanák fel az  Édesanyák útja felé kanyarodni szándékozók.
Egy másik lehetőség a Rókus domb. A Rókus dombon már ma is jelentős forgalom bonyolódik le. Az ott áthaladó közút rendbetételével ez a forgalom növelhető lenne, így az Édesanyák útjáról balra kanyarodni szándékozók ezt a lehetőséget is választhatnák, s így elkerülnék a csomópontot, ezzel is tehermentesítve az útszakaszt. Ugyanakkor az innen érkező forgalmat levezetné a Damjanich utca, illetve a Xavér utca. Természetesen a Rókus dombon áthaladó utat egyirányúsítani kell, mert az áteresztőképessége nem teszi lehetővé a kétirányú közlekedést.
Azonban átgondoltuk a körforgalom kialakításának a lehetőségét is. Egy kisebb méretű objektum megépítése lehetséges déli irányba. Továbbgondolva a lehetőségeket, arra a megállapításra jutottunk a szakértőinkkel, hogy az Alkotmány utcába javasolt, és a lakossági fórumon elhangzottak szerint, teljesen megalapozott javaslatunk további lehetőségeket tartogat. Bár Asztaltársaságunk fájó szívvel mond le minden csöppnyi zöldfelületről is, de ebben az esetben be kell látnunk, hogy minimálisan ugyan, de csak bizonyos zöldfelületek feláldozásával lehet ebben a csomópontban megfelelő forgalmi helyzetet teremteni.
Visszatérve a csomóponthoz. Amennyiben elfogadjuk a körforgalom kialakításának szükségességét, a körforgalom elhelyezését minél inkább déli irányba kell eltolni. A már javasolt Ifjúság útja felöli új sáv kialakítását is úgy kell megtervezni, hogy későbbiekben a körforgalom déli szakasza legyen. Ez lehetővé tenné, hogy a Kodály Zoltán utca irányából érkezőknek egy külön jobbra kanyarodó sávot lehessen kialakítani, így az Édesanyák útja felé haladóknak a körforgalmat nem kellene érintenie.
Amint már említettem, az ismereteink szerint, a teljes átépítésre jelenleg nem állnak rendelkezésre források. Előre gondolkodva viszont a beruházások költsége így megosztható lenne. Elsőnek mindenképpen az Ifjúság útja - Rókus utca közötti szakasz új sávval történő bővítését tartjuk fontosnak, amelyet a Rókus dombi beruházásnak kellene követnie. Ezek megvalósulása a balra kanyarodó sávval meglátásunk szerint csökkenthetné a jelenlegi torlódásokat.
Mi fontos szempontnak tartjuk a környezetterhelést és a környezetszennyezést is. A hosszú percekig az itt lévő idősek otthona és lakóházak ablakai alatt pöfögő járművek káros anyag kibocsátása jelentős. Érdekes módon erre egyik zöldszervezet sem figyel oda. Vajon miért nem? Az itt elhelyezkedő idősek otthona és a lakóépületek egy része völgyben van, ezért még inkább megül ezen a területen a szmog. Nem véletlen, hogy a Pécsi Sörfőzde és környéke Pécs egyik legszennyezettebb területe. A zöld város címért hajtó polgármesterünk fásítási programját lelkesen üdvözöljük, ugyanakkor nem értjük, hogy ezzel a városrésszel miért bánik ilyen mostohán. Sajnos, e körzet önkormányzati képviselőjével eddig nem sikerült együttműködnünk, úgy érzem, hogy nem a mi hibánkból. Rendszeresen megkeressük, de eddig egyetlen alkalommal sem kaptunk tőle visszajelzést. Pedig ezen a területen is sokat segíthetne, hiszen ez a környék eléggé gyér zöldfelület terén is. Jó lenne, ha a fásítási programot a Kodály Zoltán utca környékére, konkrétan a Xavér utca szabad területeire is kiterjesztenék az illetékesek. Annál is inkább, mert a forgalom növekedése miatt a Xavér utca korszerűsítése, jelentősebb felújítása is szükségessé válik.
A mostani javaslatunk, különösen helyismeret híján, minden bizonnyal nehezen volt érthető. Az ígért látványterv elkészült. Úgy gondoljuk, nem egyedüli, de mindenképpen átgondolásra érdemes tervet teszünk a város vezetése elé. Figyelembe vettük a költségeket, a kiépítés viszonylagos egyszerűségét, illetve a továbbfejlesztés lehetőségét is. Igyekeztünk olyan tervet készíteni, amely ténylegesen segíti a megnövekedett forgalom levezetését, csökkenti a terület környezeti terhelését, és a környezett jelenlegi nagyfokú szennyezettségét. Nincsenek illúzióink, hiszen az eddigi javaslataink közül az illetékesektől semmilyen visszajelzést nem kaptunk. Ugyanakkor abban a reményben adjuk közre a terveket, hogy valahol, valaki mégis átolvassa, s ha a saját nevén is, de megvalósítja. Erre már számos esetben volt példa. Kiadványunk újévi első számában bővebben áttekintjük majd, hogy milyen javaslataink voltak a múlt év februárjától ez év végéig.
A város vezetésének mindenképpen megoldást kell találnia, és úgy tudjuk, az önkormányzat illetékes osztálya keményen dolgozik azon, hogy a vezetés elé megfelelő javaslatokat tegyen le. Bízunk abban, hogy pályázatok útján, vagy központi segítséggel, hamarosan a források is a rendelkezésre fognak állni, és az egyetemi beruházásokkal párhuzamosan, legalább a terhelést csökkentő útépítések is megvalósulnak.
Tisztában vagyunk azonban azzal, hogy a mostani javaslatunk kialakítása sem hozná meg a végső megoldást. Az egyetem bővítésével olyan jelentős forgalomnövekedés várható, amelyet ezek az útszakaszok - szűk keresztmetszetük miatt - a jelenlegi formában nem képesek levezetni. A teljes áttervezésre és átépítésre pedig valószínűleg még inkább nincsen pénze a pécsi önkormányzatnak.

Maráczy Tibor
alapító