A csomópont |
A májusi helyszíni szemlén felmerült
annak a lehetősége is, hogy az Ifjúság útja - Alkotmány utca - Édesanyák útja
kereszteződésébe javasolt körforgalom esetleges kialakítása nem oldja meg a
Rókus utcába balra történő kanyarodás problémáját, továbbá, a körforgalom
kialakítása drága, ennél egyszerűbb és alacsonyabb költségű megoldást is lehet
választani. Különösen annak ismeretében, hogy jelenleg erre a beruházásra
nincsen betervezett forrás.
Egyszerű és sokat segítő
megoldás lenne, ha az Ifjúság útján található buszmegálló és a Rókus utca
közötti, viszonylag nagy szabad terület elbontásával új haladási sávot
alakítanának ki, a jelenlegi sávot pedig balra kanyarodó sávként használnák.
Itt még a közvilágítás oszlopait sem kell áthelyezni, mint az Alkotmány
utcában, ugyanakkor jelentős útszélesítést lehetne elérni. Ezt a gondolatomat a
jelen lévők támogatták, mint egy lehetséges megoldást.
A csomópont forgalmának
tanulmányozásából egyértelműen azt a következtetést lehet levonni, hogy a
fennakadást elsősorban az Ifjúság útjáról az Édesanyák útja felé haladni
szándékozók okozzák. Tehát, a forgalmi sáv bővítésével ez meg lenne oldva,
hiszen így a Kodály Zoltán utca felé továbbhaladókat nem tartanák fel a
kanyarodni szándékozók.
Egy másik lehetőség a Rókus
domb. A Rókus dombon már ma is jelentős forgalom bonyolódik le. Az ott áthaladó
közút rendbetételével ez a forgalom növelhető lenne, így az Édesanyák útjáról
balra kanyarodni szándékozók ezt a lehetőséget is választhatnák, s így
elkerülnék a csomópontot, ezzel is tehermentesítve az útszakaszt. Ugyanakkor az
innen érkező forgalmat levezetné a Damjanich utca, illetve a Xavér utca. Természetesen
a Rókus dombon áthaladó utat egyirányúsítani kell, mert az áteresztőképessége
nem teszi lehetővé a kétirányú közlekedést.
Azonban átgondoltuk a
körforgalom kialakításának a lehetőségét is. Egy kisebb méretű objektum
megépítése lehetséges déli irányba. Továbbgondolva a lehetőségeket, arra a
megállapításra jutottunk a szakértőinkkel, hogy az Alkotmány utcába javasolt,
és a lakossági fórumon elhangzottak szerint, teljesen megalapozott javaslatunk
további lehetőségeket tartogat. Bár Asztaltársaságunk fájó szívvel mond le
minden csöppnyi zöldfelületről is, de ebben az esetben be kell látnunk, hogy
minimálisan ugyan, de csak bizonyos zöldfelületek feláldozásával lehet ebben a
csomópontban megfelelő forgalmi helyzetet teremteni.
Visszatérve a csomóponthoz.
Amennyiben elfogadjuk a körforgalom kialakításának szükségességét, a
körforgalom elhelyezését minél inkább déli irányba kell eltolni. A már javasolt
Ifjúság útja felőli új sáv kialakítását is úgy kell megtervezni, hogy
későbbiekben a körforgalom déli szakasza legyen. Ez lehetővé tenné, hogy a
Kodály Zoltán utca irányából érkezőknek egy külön jobbra kanyarodó sávot
lehessen kialakítani, így az Édesanyák útja felé haladóknak a körforgalmat nem
kellene érintenie.
Amint már említettem, a
teljes átépítésre jelenleg nem állnak rendelkezésre források. Előre gondolkodva
viszont a beruházások költsége így megosztható lenne. Elsőnek mindenképpen az
Ifjúság útja - Rókus utca közötti szakasz új sávval történő bővítését tartjuk
fontosnak, amelyet a Rókus dombi beruházásnak kellene követnie. Ezek
megvalósulása a balra kanyarodó sávval meglátásunk szerint csökkenthetné a
jelenlegi torlódásokat.
Mi fontos szempontnak tartjuk
a környezetterhelést és a környezetszennyezést is. A hosszú percekig az itt
lévő idősek otthona és lakóházak ablakai alatt pöfögő járművek káros anyag
kibocsátása jelentős. Érdekes módon erre egyik zöldszervezet sem figyel oda.
Vajon miért nem? Az itt elhelyezkedő idősek otthona és a lakóépületek egy része
völgyben van, ezért még inkább megül ezen a területen a szmog. Nem véletlen,
hogy a Pécsi Sörfőzde és környéke Pécs egyik legszennyezettebb területe. A zöld
város címért hajtó polgármesterünk fásítási programját lelkesen üdvözöljük,
ugyanakkor nem értjük, hogy ezzel a városrésszel miért bánik ilyen mostohán. Sajnos,
e körzet önkormányzati képviselőjével eddig nem sikerült együttműködnünk, úgy
érzem, hogy nem a mi hibánkból. Rendszeresen megkeressük, de eddig egyetlen
alkalommal sem kaptunk tőle visszajelzést. Pedig ezen a területen is sokat
segíthetne, hiszen ez a környék eléggé gyér zöldfelület terén is. Jó lenne, ha
a fásítási programot a Kodály Zoltán utca környékére, konkrétan a Xavér utca
szabad területeire is kiterjesztenék az illetékesek.
A mostani javaslatunk,
különösen helyismeret híján, minden bizonnyal nehezen érthető. A minket segítők
közül egy mérnök készíti a látványterveket. Amikor elkészül vele, akkor erre a
közlekedési témára ismét visszatérünk.
A város vezetésének
mindenképpen megoldást kell találnia, és úgy tudjuk, az önkormányzat illetékes
osztálya keményen dolgozik azon, hogy a vezetés elé megfelelő javaslatokat
tegyen le. Bízunk abban, hogy pályázatok útján, vagy központi segítséggel,
hamarosan a források is a rendelkezésre fognak állni, és az egyetemi
beruházásokkal párhuzamosan, legalább a terhelést csökkentő útépítések is
megvalósulnak.
Tisztában vagyunk azonban
azzal, hogy a vázolt javaslataink csak tűzoltásra jók. Az egyetem bővítésével
olyan jelentős forgalomnövekedés várható, amelyet ezek az útszakaszok - szűk
keresztmetszetük miatt - a jelenlegi formában nem képesek levezetni. A teljes
áttervezés és átépítésre pedig valószínűleg még inkább nincsen pénze a pécsi
önkormányzatnak.
Maráczy Tibor
alapító