MODULO elektromos busz Pécsett. |
A miniszterelnök úr
évértékelője során több bejelentést is tett. Mi most csak eggyel foglalkoznánk:
történetesen azzal a kijelentésével, hogy 2022-től csak elektromos buszokat
lehet üzembe helyezni a városi közösségi közlekedésben.
Ezzel a témával már behatóan
foglalkoztunk egy másik, a témával kapcsolatos írásban, de két dolgot most is
szeretnénk kiemelni. Aztán az olvasóinkra bízzuk, hogy eldöntsék, mennyire volt
megalapozott a miniszterelnök úr bejelentése.
Az egyik kiemelendő terület
magának a buszoknak a műszaki kiforratlansága.
A már régebben megfogalmazott
fenntartásaink sajnos napjainkban is időszerűek. Akkor a következőt írtuk: „; A jelenleg gyártás alatt lévő elektromotor
meghajtású buszok műszakilag kiforratlanok. Valódi terhelhetőségük,
szervizigényük nem ismert. A tesztüzemük sem folyamatos, különösen a pécsi
körülmények nincsenek modellezve”.
Az eltelt években jelentős
változás nem állt be ezen a téren. Megfelelő mennyiségű tesztüzem nélkül
kötelezően rendszerbe állítani ezeket a járműveket átgondolatlan intézkedésnek
tűnik. „…az ördög a részletekben bújik
meg. Történetesen abban, hogy a gyártásban lévő járművek nem kiforrott és
futásteljesítményű tapasztalattal nem rendelkező buszok”- fogalmaztuk meg a
múltban az egyik kifogásunkat a nagyobb mennyiségű beszerzéssel kapcsolatban. A
műszaki kiforratlanság mellett még egy olyan tényező van, ami kétségessé teszi
a 2022-es kötelezettség bevezetését. A gyártási kapacitás szűk keresztmetszete.
Emlékszünk rá, a város előző vezetése már megrendelt tíz darab elektromotor
meghajtású buszt, amit a gyártó határidőre nem tudott teljesíteni, ezért a
szerződést felbontották. Jelenleg három darab busz van megrendelés alatt,
nagyon hosszú gyártási átfutási idővel számolva. Ezek a körülmények erősen
befolyásolhatják a terv gyakorlati bevezetését, kivéve, ha a kormányzat
külföldi beszállítókat kíván helyzetbe hozni a magyar gyártókkal szemben. Pécs
buszparkjának műszaki állapotából kiindulva, a jelzett időpontban legkevesebb
negyven elektromotor meghajtású buszra lesz igény. Ehhez vegyük hozzá Győrt és
a többi nagyvárost, Budapestet már nem is említve. Szerényen számolva, az első
években legalább 120 új jármű forgalomba állítására lesz szükség. Ezt ma a
magyar gyártók nem tudják teljesíteni. Ezen a téren hatalmas beruházásokra
lenne szükség.
Pécs városvezetése előtt most
két lehetőség van. Ebben és a jövő évben hagyományos erőforrással rendelkező
buszokat szerez be a leginkább rossz műszaki állapotú járművek helyett, és egy
bizonyos számú elektromotor meghajtású buszt megrendel a legkedvezőbb ajánlatot
adó gyártótól, vagy kivár, és 2022-től már csak elektromotorral hajtott
járműveket szerez be. Figyelembe véve, hogy a város buszparkjának átlagéletkora
és a futásteljesítménye nagyon magas, mi az első megoldásban látjuk egy
átmeneti állapot megvalósítását.
A másik terület, amelyet
szeretnék kiemelni, gazdasági. Miután kötelező lesz az elektromotor meghajtású
buszok üzembeállítása, a gyártók az árakat illetően monopolhelyzetbe kerülnek.
Az önkormányzatok, üzemeltetők kiszolgáltatott helyzetbe, hiszen nekik a
közösségi közlekedést fent kell tartaniuk, tehát, szó szerint bármi áron, meg
kell vásárolniuk az elektromos járműveket. Félő, hogy a nagy forrásigényű
beruházás beszerzési idejét eltolják, a lehető legtovább üzemben tartják a régi
buszokat, ezzel növelve azok élettartalmát, a szervizköltségeket és a környezet
szennyezést. Vagyis, még jobban elöregedett járműpark lesz az érintett
településeken. Természetesen ez vonatkozik Pécsre is, hiszen a jelenlegi városi
költségvetést ismerve, kevés az esélye annak, hogy egyszerre közel 150
elektromos buszt tudjon vásárolni a város vezetése. Ismereteim szerint az ez
évi tervezetben egyetlen jármű vásárlásával sem számol a várost vezető
koalíció.
Természetesen vannak más
szempontok is, de most ezekre kívántuk ráirányítani a figyelmet.
Elismerve, hogy a jövő az
alternatív energiáké, ezen belül az elektromos meghajtású járműveké, de a mai
körülmények között a buszpark részleges vagy teljes lecserélése ilyen buszokra,
több mint hazárdjáték. Ez vonatkozik a meglátásunk szerint a csere kötelező jellegére
is, amelynek időpontját túl korainak tartjuk.
Varga Károly