2020. március 1., vasárnap

Varga Károly: Megalapozott bejelentés?

MODULO elektromos busz Pécsett.
A miniszterelnök úr évértékelője során több bejelentést is tett. Mi most csak eggyel foglalkoznánk: történetesen azzal a kijelentésével, hogy 2022-től csak elektromos buszokat lehet üzembe helyezni a városi közösségi közlekedésben.
Ezzel a témával már behatóan foglalkoztunk egy másik, a témával kapcsolatos írásban, de két dolgot most is szeretnénk kiemelni. Aztán az olvasóinkra bízzuk, hogy eldöntsék, mennyire volt megalapozott a miniszterelnök úr bejelentése.
Az egyik kiemelendő terület magának a buszoknak a műszaki kiforratlansága.
A már régebben megfogalmazott fenntartásaink sajnos napjainkban is időszerűek. Akkor a következőt írtuk: „; A jelenleg gyártás alatt lévő elektromotor meghajtású buszok műszakilag kiforratlanok. Valódi terhelhetőségük, szervizigényük nem ismert. A tesztüzemük sem folyamatos, különösen a pécsi körülmények nincsenek modellezve”.

Az eltelt években jelentős változás nem állt be ezen a téren. Megfelelő mennyiségű tesztüzem nélkül kötelezően rendszerbe állítani ezeket a járműveket átgondolatlan intézkedésnek tűnik. „…az ördög a részletekben bújik meg. Történetesen abban, hogy a gyártásban lévő járművek nem kiforrott és futásteljesítményű tapasztalattal nem rendelkező buszok”- fogalmaztuk meg a múltban az egyik kifogásunkat a nagyobb mennyiségű beszerzéssel kapcsolatban. A műszaki kiforratlanság mellett még egy olyan tényező van, ami kétségessé teszi a 2022-es kötelezettség bevezetését. A gyártási kapacitás szűk keresztmetszete. Emlékszünk rá, a város előző vezetése már megrendelt tíz darab elektromotor meghajtású buszt, amit a gyártó határidőre nem tudott teljesíteni, ezért a szerződést felbontották. Jelenleg három darab busz van megrendelés alatt, nagyon hosszú gyártási átfutási idővel számolva. Ezek a körülmények erősen befolyásolhatják a terv gyakorlati bevezetését, kivéve, ha a kormányzat külföldi beszállítókat kíván helyzetbe hozni a magyar gyártókkal szemben. Pécs buszparkjának műszaki állapotából kiindulva, a jelzett időpontban legkevesebb negyven elektromotor meghajtású buszra lesz igény. Ehhez vegyük hozzá Győrt és a többi nagyvárost, Budapestet már nem is említve. Szerényen számolva, az első években legalább 120 új jármű forgalomba állítására lesz szükség. Ezt ma a magyar gyártók nem tudják teljesíteni. Ezen a téren hatalmas beruházásokra lenne szükség.
Pécs városvezetése előtt most két lehetőség van. Ebben és a jövő évben hagyományos erőforrással rendelkező buszokat szerez be a leginkább rossz műszaki állapotú járművek helyett, és egy bizonyos számú elektromotor meghajtású buszt megrendel a legkedvezőbb ajánlatot adó gyártótól, vagy kivár, és 2022-től már csak elektromotorral hajtott járműveket szerez be. Figyelembe véve, hogy a város buszparkjának átlagéletkora és a futásteljesítménye nagyon magas, mi az első megoldásban látjuk egy átmeneti állapot megvalósítását.
A másik terület, amelyet szeretnék kiemelni, gazdasági. Miután kötelező lesz az elektromotor meghajtású buszok üzembeállítása, a gyártók az árakat illetően monopolhelyzetbe kerülnek. Az önkormányzatok, üzemeltetők kiszolgáltatott helyzetbe, hiszen nekik a közösségi közlekedést fent kell tartaniuk, tehát, szó szerint bármi áron, meg kell vásárolniuk az elektromos járműveket. Félő, hogy a nagy forrásigényű beruházás beszerzési idejét eltolják, a lehető legtovább üzemben tartják a régi buszokat, ezzel növelve azok élettartalmát, a szervizköltségeket és a környezet szennyezést. Vagyis, még jobban elöregedett járműpark lesz az érintett településeken. Természetesen ez vonatkozik Pécsre is, hiszen a jelenlegi városi költségvetést ismerve, kevés az esélye annak, hogy egyszerre közel 150 elektromos buszt tudjon vásárolni a város vezetése. Ismereteim szerint az ez évi tervezetben egyetlen jármű vásárlásával sem számol a várost vezető koalíció.
Természetesen vannak más szempontok is, de most ezekre kívántuk ráirányítani a figyelmet.
Elismerve, hogy a jövő az alternatív energiáké, ezen belül az elektromos meghajtású járműveké, de a mai körülmények között a buszpark részleges vagy teljes lecserélése ilyen buszokra, több mint hazárdjáték. Ez vonatkozik a meglátásunk szerint a csere kötelező jellegére is, amelynek időpontját túl korainak tartjuk.

Varga Károly